Inloggen

Essentiële voedingsstoffen

Melk brengt van nature een mix van essentiële voedingsstoffen aan zoals calcium, hoogwaardige eiwitten, kalium, fosfor en vitaminen (o.a. B2 en B12). 

 

Bovendien levert melk deze voedingsstoffen niet alleen in een goede kwantiteit, maar zijn zij ook van een goede kwaliteit. Het lichaam neemt calcium en andere mineralen uit melk goed op en de hoogwaardige melkeiwitten bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding en zijn goed verteerbaar.

 

Melk draagt ook bij, zij het in mindere mate, aan de inname van onder meer zink, jodium, selenium, magnesium, vitamine B6 en vitamine A. 

Essentiële voedingsstoffen

Mineralen, in het bijzonder calcium

Melk wordt algemeen erkend als een rijke bron van calcium. Melk en melkproducten vertegenwoordigen in ons Westers voedingspatroon bijna 70% van de totale calciuminname uit voeding. Calcium is onder meer noodzakelijk voor de opbouw en het behoud van sterke beenderen en tanden. Dat geldt niet alleen voor kinderen in de groei, maar ook voor volwassenen en vooral voor ouderen. Botweefsel wordt namelijk steeds afgebroken en weer opgebouwd. Daar is veel calcium voor nodig. Je hebt dus je ganse leven voldoende calcium nodig. Calcium is ook goed voor je spieren én ondersteunt de bloedstolling en spijsvertering. Naast calcium is melk ook een goede bron van andere belangrijke mineralen zoals kalium, fosfor, zink, jodium, selenium, magnesium.

 

Hoogwaardige eiwitten

Melk bevat hoogwaardige eiwitten. Dit zijn bouwstoffen en onderhoudsmaterialen die het lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Ze spelen onder meer een rol bij de ontwikkeling en het onderhoud van de spier- en botmassa en de vorming van afweerstoffen. Eiwitten van zuivelproducten zijn van een hoge nutritionele kwaliteit. Ze worden goed opgenomen door het lichaam en brengen alle aminozuren aan in voldoende hoeveelheden en in een goede verhouding.

 

Vitamines

In een glas melk zitten allerlei vitamines, voornamelijk B2 & B12. 
Melk en melkproducten behoren tot de belangrijkste bronnen van vitamine B2. Vitamine B2 draagt o.a. bij tot de energieproductie en weerstand, het concentratievermogen en het gezichtsvermogen. Het zorgt ook voor een gezonde huid, nagels en haren. Vitamine B12 komt uitsluitend voor in producten van dierlijke oorsprong. Zuivel is een belangrijke bron van vitamine B12. Vitamine B12 is onder meer nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.

 

Vetten

Ook vetten passen, in de aanbevolen hoeveelheden, in een evenwichtig voedingspatroon. Zij leveren niet alleen energie, maar zijn ook een bron van een aantal essentiële vetzuren die het lichaam nodig heeft en niet zelf kan aanmaken en ook van bepaalde vitaminen. De vet- en energiebijdrage van melk is relatief laag in vergelijking met de bijdrage aan de inname van essentiële voedingsstoffen. Dat geldt in het bijzonder voor magere en halfvolle melk. De consument kan kiezen uit een brede waaier aan melk en melkproducten, waaronder halfvolle en magere varianten. Hij kan zo zijn inname van vetten afstemmen op zijn persoonlijke behoeften. Ruim drie kwart van de melk die de Belgen drinken is halfvolle of magere melk.

  

Vanwege deze unieke nutritionele eigenschappen is het erg moeilijk evenwichtig te eten zonder zuivelproducten en zonder beroep te doen op kunstmatig verrijkte producten.